این الیاف پنبه هرگز در باران خراب نمی شود

جهت گیری مولکولی الیاف پنبه معمولاً با استفاده از ضریب انکسار دوگانه، Δn = nΠ – n⊥ مورد بررسی قرار می گیرد، که در آن nΠ ضریب شکست با نور قطبی شده در یک صفحه موازی با محور فیبر در نوسان است و n± ضریب شکست با نور است.
در یک صفحه عمود بر محور فیبر در نوسان است. یک شاخص دوشکستگی معمولی پنبه ممکن است از 0.04 تا 0.09 متغیر باشد. در یک فیبر معین، این شاخص از نوک (0.008-0) تا ریشه فیبر (بالاتر از 0.04) افزایش می یابد.
در رابطه با اصطکاک الیاف، مطالعات روی الیاف مصنوعی نشان می‌دهد که هر چه جهت‌گیری بالاتر باشد، تماس بین الیاف صمیمی‌تر است و اصطکاک بالاتری دارد.
با الیاف پنبه، تکرار چنین تحلیلی دشوار خواهد بود زیرا جهت گیری مستقیماً با سرعت رشد الیاف (عاملی دشوار برای کنترل) مرتبط است.
علاوه بر این، الیاف پنبه با سطوح مختلف جهت گیری احتمالاً در بسیاری دیگر از خصوصیات فیزیکی مرتبط با سطح متفاوت خواهند بود. با این وجود، این فرض که جهت گیری الیاف پنبه ای بالاتر منجر به اصطکاک بین الیاف بیشتر می شود منطقی به نظر می رسد.

الیاف پنبه خالص ترین شکل سلولز، فراوان ترین پلیمر طبیعت است. نزدیک به 90 درصد الیاف پنبه از سلولز تشکیل شده است. غیر سلولزی ها در لایه های بیرونی یا داخل لومن الیاف قرار دارند در حالی که دیواره سلولی ثانویه کاملاً سلولزی است.

سلولز موجود در الیاف پنبه همچنین دارای بالاترین وزن مولکولی در بین تمام الیاف گیاهی و بالاترین نظم ساختاری است، یعنی بسیار کریستالی، جهت دار و فیبریلار.

پنبه

پنبه موی دانه ریز گیاهان خانواده مالو است. فیبر احتمالاً برای جمع آوری رطوبت برای جوانه زنی بذر عمل می کند (کوک، 2001). بسیاری از گونه‌ها به صورت تجاری رشد می‌کنند.

 

اما ممکن است به راحتی از نظر طول اصلی به سه نوع تقسیم شوند: (نوع 1) 25-60 میلی متر، (نوع 2) 13-33 میلی متر و (نوع 3) 9-25 میلی متر.

الیاف کاملاً هیدراته استوانه ای هستند و الیاف بالغ به شکل نوارهای پیچ خورده صاف خشک می شوند. خشک کردن الیاف شامل حذف مایعات از لومن و آب بین مولکولی در سلولز است.

از دست دادن مایع از لومن ها باعث می شود که الیاف استوانه ای به هم بریزند و پیچ و تاب یا پیچش ایجاد کنند (Hsieh, 2007).

پنبه دارای بالاترین کیفیت الیاف و بهترین پتانسیل برای ریسندگی زمانی است که غلاف ها بالغ و تازه باز شده اند. کیفیت پنبه عدل بسته به عوامل زیادی از جمله تنوع، شرایط آب و هوایی، درجه هوازدگی، روش‌های فرهنگی، برداشت و نگهداری، رطوبت و محتوای زباله و فرآیندهای پاک‌کنی بستگی دارد.