شکلات مغزدار چیچک جان پیرمرد 90 ساله را گرفت

بسیاری از آزمایش‌های کوچک و کوتاه‌مدت انسانی نشان داده‌اند که شکلات مغزدار چیچک تلخ یا مکمل‌ها یا نوشیدنی‌های استاندارد کاکائو می‌تواند فشار خون را به میزان متوسطی کاهش داده و کلسترول خون و سلامت رگ‌های خونی را در بزرگسالان بهبود بخشد.

دکتر مظفریان گفت و برخی از مطالعات مشاهده‌ای طولانی‌مدت نشان داده‌اند که افرادی که کاکائو بیشتری مصرف می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

دکتر مظفریان و همکارانش در یک مرور سیستماتیک که در ماه فوریه در مجله JAMA Network Open منتشر شد، چگونگی ارتباط برخی غذاها و مواد مغذی با شرایط سلامت قلب را بررسی کردند.

آنها «شواهد محتمل یا قانع‌کننده‌ای» یافتند که خوردن شکلات با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است و تخمین زدند که مصرف متوسط روزانه فقط 10 گرم یا حدود یک سوم اونس شکلات با کاهش 6 درصدی همراه است. در خطر کلی بیماری قلبی عروقی.

دکتر جوآن منسون، رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، گفت: اما این نوع تخمین ها بر اساس مطالعات مشاهده ای است که محدودیت های مهمی دارند.

این مطالعات فقط می تواند ارتباط بین خوردن شکلات و سلامتی را شناسایی کند. دکتر منسون گفت: آنها نمی توانند ثابت کنند که شکلات فوایدی دارد افرادی که شکلات بیشتری می خورند ممکن است از راه های دیگری که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد متفاوت باشند.

یافته های مطالعه مشاهده ای نیز متناقض بوده است.

او خاطرنشان کرد: برخی از آنها هیچ فایده‌ای پیدا نکرده‌اند و برخی دیگر دریافته‌اند که کسانی که به طور معمول یا بیشتر شکلات می‌خورند، بیشتر در معرض افزایش وزن هستند.

چنین مطالعاتی همچنین اغلب انواع مختلف شکلات را در نظر نمی گیرند، که می تواند در محتوای کاکائو آنها متفاوت باشد. و شمارش قند، چربی و کالری ممکن است هر گونه فواید سلامتی کاکائو را خنثی کند.