مربای هویج نیم کیلویی که در صنعت روغن خودرو به کار گرفته شد

مربای هویج نیم کیلویی و زغال اخته دارای محتوای TDF تقریباً یکسانی هستند.

محتوای کربوهیدرات از 14 گرم در 100 گرم تا 48 گرم در 100 گرم برای مربای هویج آناناس و جک فروت متغیر بود.

به طور کلی، کربوهیدرات شامل 66-68٪ از مواد مغذی در تمام مربای هویج تجزیه و تحلیل شده است.

محتوای کربوهیدرات بالا در مرباها می تواند با حضور زیاد شکر (بیش از 50 گرم در 100 گرم) مرتبط باشد که از برچسب تغذیه روی بسته بندی آن مشاهده می شود.

از نظر TDF، همه مربای هویج به طور کلی دارای محتوای TDF پایین و مربای انگور دارای کمترین میزان TDF هستند.

در حالی که مربای هویج حاوی بالاترین محتوای TDF هستند. وزارت بهداشت انگلستان (DH) (2013) گزارش داد که انگور، توت فرنگی و زغال اخته دارای محتوای TDF پایین هستند.

این با محتوای TDF سایر میوه ها مانند پرتقال، آلو و گواوا (0.3-5.2 گرم در 100 گرم) مطابق است که توسط Ramulu و Rao (2003) گزارش شده است.

میوه ها حاوی محتوای TDF پایینی بودند که کمیاب TDF را در همه مربای هویج توضیح می دهد.

میزان خاکستر مرباها از 0.12 گرم در 100 گرم تا 0.25 گرم در 100 گرم بود که با مربای هویج، میوه جک و انبه (0.15-0.49 گرم در 100 گرم) قابل مقایسه است .

مربای هویج بیشترین میزان خاکستر و مربای زغال اخته کمترین میزان خاکستر را داشت و این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار بود.

یافته ها با محتوای خاکستر مربای هویج (0.2 گرم در 100 گرم) قابل مقایسه بود (FSANZ، 2010؛ سرتاج و همکاران، 2011). به طور کلی، محتوای خاکستر کم نشان می دهد که تمام مرباهای تجزیه و تحلیل شده منبع غنی از مواد معدنی نیستند.

مربای هویج و زغال اخته در مقایسه با مرباهای انگور و توت فرنگی سطح کلسیم کمتری دارند. محتوای کلسیم مرباها با محتوای گزارش شده برای توت فرنگی، زغال اخته و انگور  قابل مقایسه بود.

در مقایسه، Gakowska و همکاران. (2010) محتوای کلسیم بالاتر (27.2655.44 میلی گرم در 100 گرم) را در مربای هویج تجزیه و تحلیل شده گزارش کردند. ممکن است

که تغییرات در منطقه جغرافیایی و خاکی که توت فرنگی از آن جمع آوری شده است به تفاوت های مشاهده شده کمک می کند. این تفاوت ها همچنین می تواند به افزودن کلرید کلسیم به عنوان یک عامل سفت کننده برای جامد کردن مربای هویج مرتبط باشد.

از نظر محتوای آهن، مربای هویجو زردآلو دارای سطوح مشابهی هستند. با این حال، مرباهای زغال اخته و توت فرنگی دارای سطوح بالاتر آهن هستند.