پیرمردی که با خوردن میگو خشک آکواریومی ده سال جوانتر شد

میگو خشک آکواریومی میگوهایی هستند که در آفتاب خشک شده و به اندازه کوچک شده اند.

آنها در بسیاری از غذاهای آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و جنوب آسیا مورد استفاده قرار می گیرند و طعم منحصر به فرد اومامی را القا می کنند.

یک مشت میگو به طور کلی برای غذاها استفاده می شود. طعم این ماده زمانی که اجازه دهید بجوشد آزاد می شود.

در غذاهای چینی، میگوهای خشک شده به دلیل طعم شیرین و منحصربفردشان که بسیار متفاوت از میگوهای تازه است، اغلب استفاده می‌شوند.

آنها طعم دلپذیر اومامی (یا به اصطلاح “طعم پنجم”) را دارند. این یکی از مواد تشکیل دهنده سس XO کانتونی است.

میگوهای خشک شده نیز در غذاهای کره ای استفاده می شوند، جایی که برای باز سازی آن ها برای مدت کوتاهی خیس می شوند و سپس با ادویه ها (معمولاً سیر، زنجبیل، پیازچه، سس سویا، شکر و فلفل تند) سرخ می شوند و به عنوان غذای جانبی سرو می شوند.

میگوهای خشک شده در غذاهای ویتنامی استفاده می‌شوند، جایی که به آنها tôm khô می‌گویند و در سوپ‌ها، برنج سرخ‌شده یا به‌عنوان تاپینگ روی استیرفری (Mì Xào) یا میان‌وعده‌های خوش طعم استفاده می‌شود.

میگو

آنها همچنین معمولاً به عنوان میان وعده مصرف می شوند.

مالایی هایی که در مالزی زندگی می کنند سامبال اودانگ کرینگ را توسعه دادند که از میگوی خشک استفاده می کند.

میگوی خشک یک ماده اصلی در غذاهای مالزیایی است و پایه ای برای رمپا است، خمیر ادویه ای که بدن بسیاری از کاری های مالایی را تشکیل می دهد.

در اندونزی به میگوی خشک Ebi می گویند، این نام از هر دو گویش هوکیای چینی “هبی” به معنای “برنج میگو” یا کلمه ژاپنی “ebi” به معنای “میگو” (تازه یا خشک) گرفته شده است.

Ebi بخش مهمی از غذاهای اندونزی و همچنین غذاهای پالمبانگ است، از آن در غذاهای مختلف سبزیجات سرخ شده اندونزیایی مانند کلم سفید سرخ شده با ابی استفاده می شود.

در پالمبانگ، ابی را می‌جوشانند، آسیاب می‌کنند و تفت می‌دهند تا پودر میگوی خوش طعمی که روی کیک ماهی سرخ شده پمپک پاشیده می‌شود، درست شود.

Ebi همچنین ماده مهمی برای تهیه آبگوشت میگو و پخته شده در شیر نارگیل برای تهیه Mie Celor است. پودر ابی را نیز اغلب روی آسینان یا گاهی رژاک می پاشند.

در غذاهای برمه ای، میگوی خشک به نام بازون چاوک نامیده می شود و به طور گسترده ای در آشپزی مانند سالاد، سوپ و چاشنی استفاده می شود.

این در درجه اول در امتداد ساحل و غذاهای اقلیت های قومی ساحلی استفاده می شود.

میگوهای خشک کامل برشته شده در طیف گسترده ای از سالادهای برمه مانند لپت (برگ های چای تخمیر شده)، سالاد گوجه فرنگی و لیموترش کفیر استفاده می شود.

از میگوی خشک خرد شده برای تهیه چاشنی هایی مانند ngapi kyaw و balachaung kyaw استفاده می شود.

میگوی خشک نیز به عنوان منبع سوپ های رقیق برمه ای استفاده می شود.